Alles veranderd, niets blijft het zelfde!

Een zekerheid die zowel houvast als onzekerheid geeft.

Omdat alles verandert blijft voor mij de vraag “wie ben ik” actueel. Het beantwoorden van deze vraag is work in progress en een uitdaging, een constant uitvindproces.
Creëer een beeld, -vorm een gedachte is een persoonlijke quote die ik graag in deze context naar voren breng. Het woord beeldvorm kun je eruit destilleren,  iets wat ik telkens weer probeer te doen, mijn eigen beeld te vormen en  gedachten te ordenen. Het maken van een letterlijk beeld, een tekening, schilderij of gedicht,  helpt me hierbij. Door iets te doen of te creëren ervaar ik op een andere manier mezelf, via mijn zintuigen en mijn lichaam, wat me brengt naar zelfkennis en eigen-wijsheid.
De begrippen be-tekenen, be-vatten, be-grijpen, be-wegen  wijzen allemaal naar een acties die wijsheid, inzicht of kennis brengen. Woorden die de dynamiek van mijn werk weergeven: Een tekening creëert betekenis; ik moet het eerst vatten, voor ik het kan vatten; Ik grijp iets en kan het dan begrijpen, ik beweeg en weeg en krijg helderheid en inzicht.

Ontwikkeling

De eerste kleine 10 jaar van mijn beroepsleven heb ik als fysiotherapeut geleerd dat  het lichaam nauw samenhangt met emoties en gedachten. In deze jaren deed ik ervaring op in de sensomotorische ontwikkeling van kinderen en werkte veel met ademtherapie en Feldenkrais.
Daarna volgde ik een academie voor beeldende kunst. Door middel van creativiteit heb ik mezelf beter leren kennen en ontdekt dat het maken van beelden, tekeningen en schilderijen me helpen mijn gedachten te vormen en uit te drukken.
In  2002 ben ik gestart met Atelier de Schildpad. Ik wilde kinderen door middel van kunst, creativiteit en verbeelding laten stralen en zichzelf trots laten voelen. inmiddels is wat ooit alleen een kinder-atelier was uitgegroeid naar een dynamisch creatief bedrijf waarbij zowel kinderen als volwassenen mijn klanten zijn.
Ik zet beeldende kunst in bij kinderen om te leren-leren; zowel cognitief als sociaal emotioneel.
Ik heb me gespecialiseerd in het coachen van kinderen (en hun ouders) die anders leren: kinderen die in een klas  buiten de lijntjes kleuren, beelddenkers en kinderen met (wel of niet) gediagnosticeerde problematiek zoals dyslexie en autisme en Ad(h)d. Vanuit mijn eigen drukke hoofd en dyslexie is dit geen onbekend terrein. Op mijn eigen pad en met name door de kunstacademie heb ik geleerd dat het maken van beelden enorm behulpzaam is voor de rust in mijn hoofd én mijn taalvaardigheid. Ik maak onder andere gebruik van de MatriXmethode en Ik leer anders methode.
Naast de werkzaamheden in mijn eigen praktijk werk ik de afgelopen 14 jaar samen met de Brede school en bibliotheek Gouda en ontwikkel en verzorg lessen voor leerlingen op zowel het Basisonderwijs als Voorgezet onderwijs als speciaal onderwijs.
Vanuit Atelier de Schildpad begeleid ik als zelfstandig coach leerlingen in het praktijkonderwijs op het gebied van leren-leren en omgaan met stress.
9 Jaar geleden besloot ik een opleiding te doen voor Natuurgeneeskundig therapeut. Het holistisch perspectief op gezondheid en het belang van de natuur daarbij, hebben mijn inzichten in persoonlijke ontwikkeling en gezond zijn enorm vergroot. Inmiddels heb ik naast Atelier de Schildpad een kleine praktijk voor Natuur en Gezond zijn gericht op voeding en beweging.
Vorig jaar werd ik weer meer gedreven naar de fysiotherapie en het belang van lichaamsbewustwording, met een intensieve bijscholing Dansante Fysiotherapie. Een nascholing gebaseerd op de principes van Laban en Bartenieff.

Privé en vrije tijd

Ik ben getrouwd en heb 2 studerende dochters van 21 en 24  jaar en we hebben een hond. In mijn vrije tijd ben ik heel graag buiten, wandel of rommel in de tuin en sta ik graag in de keuken. Ik houd erg van zingen, muziek maken, schrijven en wanneer er nog tijd over werk ik aan mijn eigen creatieve werk. ( mixed media)